Kiterjesztett valóság



Manapság az egyik legújabb és dinamikusan fejlődő kutatási területe a kiterjesztett valóság, vagy angolul augmented reality, ami nem azonos a virtuális valósággal. Az utóbbiban csak egy mesterséges világot érzékel a felhasználó, viszont a kiterjesztett valóság segítségével a valós környezet egészül ki virtuális elemekkel. Ezzel a technológiával egy olyan mesterséges közeget hozhatunk létre a felhasználó számára, amelyet a valódi és a virtuális környezet együttesen alkot. A szintetikus objektumok sokfélék lehetnek, az egyszerű képektől kezdve a bonyolultabb, 3 dimenziós modellekig.

Az ilyen rendszerek úgy működnek, hogy matematikai eljárások segítségével azonosítják a készülék kamerájának képén megjelenő, előre definiált jeleket – ez lehet marker (egy fehér alapon fekete négyzet, bizonyos vastagságú szegéllyel, amelyen belül egy egyedi, fekete-fehér képrészlet található, nem azonos a QR kóddal) vagy kép (fénykép, számítógépes grafika, rajz) –, és ennek hatására végrehajtanak valamilyen feladatot. Ez a feladat sokféle lehet, például az eszközünk (okostelefon, tablet) megjelenít egy másik képet, 3D-s modellt, videót vagy egy honlapot.

Az alkalmazási területek sokfélék lehetnek, szinte csak a képzeletünk szab határt:
Kutatás, oktatás, orvoslás, szórakoztatás, információszerzés, navigálás, formatervezés, építészet, öltözködés, tájrendezés, marketing, böngészés…

A saját rendszerünk még csak készülőfélben van, ezért egy ingyenes szoftvert (Metaio) használunk egyelőre, aminek a segítségével egy kiállítást rendezünk meg az Óbudai Egyetem Neumann János Informatika karán. Itt a saját képeink, videóink és 3D-s modelljeink lesznek megtekinthetőek.
A ilyen rendszerek úgy működnek, hogy minden esetben meg kell adunk valami támpontot (kép, pontfelhő, GSP koordináta), ami alapján pontosan be tudják határolni, hogy hol kell megjeleníteni azt a tartalmat, amit majd az eszközünk segítségével láthatunk. Ezek után természetesen meg kell határozni a tartalom helyét is. Innentől már nincs más hátra, csak fel kell töltenünk egy szerverre.
Ezeken felül még szükségünk van egy alkalmazásra, ami az okostelefonunkon vagy tabletünkön fut. A mi esetünkben ez a Junaio volt. Ha ezt elindítjuk és a készülékünk kameráját ráirányítjuk arra képre vagy helyre, amin elhelyeztük a tartalmat, akkor a kijelzőnkön már láthatjuk is a csodát.
Eddig három okostelefont használtunk a tesztelésekhez, és minden teszt sikeres volt. Arra viszont érdemes figyelni, hogy az egyes alkalmazások nem kompatibilisek minden eszközzel. (http://www.junaio.com/develop/docs/supported-devices/)
A kiállításunk jelenleg 45 képből áll, ezeken különböző tartalmak jelennek meg, amik videók, képek és 3 dimenziós modellek. Ezeknek az elkészítésén két diák dolgozik folyamatosan a Photoshop, 3ds Max, Blender és a Sculptris használatával.

A saját szoftver fejlesztése elkezdődött már, több tanuló is foglalkozik a projecttel. Pillanatnyilag az adatbázis elkészítése folyik. A terv az, hogy egy webes felület jöjjön létre, így nem lesz szükség külön alkalmazásra. Szeretnénk ha minél több formátumot támogatna a rendszer, így nem kell majd időt szakítani a felesleges és olykor lehetetlen konvertálásokra.